OBLOMOVLUK VE YANSIMALARI
550 okunma

OBLOMOVLUK VE YANSIMALARI

ABONE OL
Nis 2, 2021 14:21
OBLOMOVLUK VE YANSIMALARI
0

BEĞENDİM

ABONE OL
 

Oblomov, Gonçarov’un Oblomov adlı romanının başkahramanıdır. Bu karakter oldukça kötümser, bezgin, halsiz, fiziksel ve tembellik ön planda, aldığı kararları uygulamakta miskin, her şeye kayıtsız ve kılını kıpırdatmadan yaşamaya çalışan bir kişiliktir. Bu kişilik tiplemesine salgının başladığı ilk dönemlerden itibaren daha fazla rastlamaya başladık. Bu süreçte nelere Oblomov kaldık, kalmadık kısaca bahsedelim.

1.Kültürel köklere dönme, belirli risk gruplarından salgın nedeniyle uzaklaşma noktasında sekteye uğradı mı?

Bu süreçte; salgın nedeniyle genç nüfus ile yaşlı nüfus arasında bir mesafe konulduğu gerçektir. Artık korona, günlük hayatımızın bir parçası, aşı gibi olağan tedbirler alınsa da gerek çekirdek aile, gerek bir araya gelme kültürleri, ibadetler, eğitim ve eğlenme kültürü açısından değişimin gerçekleştiği, insanların daha çok birbirinden uzaklaşması adına olumsuzluğun artacağı mutlaktır. Bu süreç te; kültürel köklerden uzak yaşayan toplumun, daha da yalnızlaşacağı, toplumda meydana gelecek olan psikolojik olumsuzlukların etkisinin, çok daha belirginleşeceği yadsınamaz bir gerçektir. Medya da;  ceza alacaklarını bildikleri halde popüler kültürü yaşama adına, gençlerin bir araya gelmesi, konulan yasaklara rağmen birçok kurala kayıtsız kalınması, bunun en bariz göstergesidir. Kültürel köklere dönme ve yaşatma açısından belki de eksikliğini hissettiklerimizin, değerini daha çok bileceklerimizin, tüketme kültürüne uzak yaklaşımları doğuracağını umarak,  yeni çabalar içine girmek mümkündür. Bu çabalarda e-öğrenme kültürünün tarih, edebiyat, kültür ve sanatsal faaliyetler açısından geliştirilmesi olumsuzluğu bir nebze de olsa azaltacaktır.

2.Artık sermayeler eskilerin ve Oblomov’un tabiriyle sandıkta mı saklanıyor?

 

İşyerlerinin çoğunluğunun salgın nedeniyle kapandığı, çağın sosyal yaşamı etkileyen gözüyle döviz kurunda ve para piyasalarındaki değişimlerin olumsuz etkileri, yatırım yapmak isteyen girişimcileri olumsuz etkilemiş, işletmeler mevcut varlıklarımı nasıl koruyabilirim’ in kavgasını vermeye başlamıştır. Mevcut durumda durağan kalmak belki de şu süreçte en önemli harekettir.

 

3.Eğitim ve kitap gelişmişlik düzeyde algılanabilecek bir olgu mudur?

Artık roman kavramlarının anlatılan yüzüyle “Diploma” okul için sadece resmi bir belge hükmünde midir (Dinçer, 2016)?  Bu sorunun cevabını; salgın sürecinde okuldan mezun olan, olamayan öğrencilere yöneltmek lazım diye düşünüyorum.  Okullardan;  işleri, tembellikleri, farklı öncelikleri nedeniyle mezun olmakta zorlanan öğrenciler için, sürecin başında uzaktan eğitime tam manasıyla adapte olmayan akademisyenlerin, durumu idare maslahatıyla çok fazla sıkı bir eğitim süreci oluşturmaması, gerek sınavlarda öğrenciler arasında yardımlaşma kültürünün oluşması ve kontrol mekanizmasındaki eksiklikler   ile yıllardır bitirilemeyen ve yük görünen,  İlya İvanoviç ‘in eğitim anlayışı ile uyuşan yönüyle,  diplomadan ibaret görülen okulların bitirilmesi anlamını taşıyordu. Bu süreçte; belki de bir istatistik yapılarak, salgın öncesi ve sonrası üniversite mezuniyet durumları karşılaştırılabilir. Ancak süreç içerisinde;  sosyal medya kanalları üzerinden yapılan çeşitli konularda yapılan kongre ve sempozyumlara katılım sağlanması, müzelerin sanal olarak gezilebilmesine olanak sağlayan etkinlikler, belki de salgın içerisinde gelişmişlik düzeyine yansıyan olumlu konular içerisindedir.

4.Toplum düzeninde ki bozulmalara ve değişimlere, Oblomov’muyuz?

Bana dokunmayan bin yaşasın anlayışı,  neme lazımcılık belki de son zamanlarda insanlığı en fazla etkileyen eylemsizlikler içerisindedir. Oblomov’un kayıtsızlık giysisi bir hırkadır. Doğuyu temsil eden bu hırka ile karakterin en büyük zevklerinden biri, yan gelip yatma eylemidir. Herhalde; salgın süresinde en fazla başvurduğumuz hareket. Oblomov’un hırkasının yerini; salgın süresinde sanırım maskeler almıştır.  Yine Oblomov’un sık sık yaptığı doğu masallarında yaşama hareketi, herhalde kendi kafamızda oluşturduğumuz hayali kahramanlar ve dünyalarla, kendi motivasyonumuzu kendimizin sağlaması gerekliliğidir. Oblomov’un hareketsiz hayatını, değişime açık olmayan yönüne zıt olarak salgın süresinde insanların yaşam biçiminde oluşturduğu değişimlerin başında çalışma sistemi gelmektedir. Ticaretle uğraşan şirketlerin; internet üzerinden yapılan ticaret anlayışına hız vermesi, Oblomovluğun zıttı olan değişimin önemli dinamiği olmuştur.

5.Yapılan planların uygulanması zaman alıyor mu?

Oblomov;  birçok plan yapıp uygulamada eksiklik hisseden bir karakterdir. Sanırım salgın nedeniyle ileriye dönük planlamalarda dahil birçok husus askıya alınmış, bu hususlar içerisinde yeni ülkeler ve kentler görmek, yeni insanlar tanımak bulunmaktadır.  Artık toplum olarak daha içe dönük planlar yapılmakta, uzak hayallerin planları ötelenmektedir.

Yazarlar’ın dediği gibi “Zaman ilerler, toplumlar ilerler. Değişim süreklidir. Ama Oblomovlar, hep bizimledir”(Uygur ve işler, 2018).

Sağlıcakla kalın.

Prof.Dr.İNANÇ ÖZGEN

Fırat Üniversitesi

Biyomühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi

Literatür

Dinçer, F., 2016. Batılılaşan İki  İmparatorluğun  Roman Kahramanları: Felatun Bey İle  Rakım Efendi ve Oblomov  Romanlarına  Karşılaştırmalı Bir Bakış. The Journal of Turkic Language and Literature  Surveys. 1 (2): 71-92.

Uygur, M. N. ve İ. İşler, 2018. Ekim Devrimi ve Devrim’in Silmeye Çalıştığı İnsan Tipinin Karakteristik Rus Örneği: Oblomov. Social  Sciences  Studies  Journal. Vol 4 (27): 6063-6073.

Yazarın Tüm Yazılarını Görmek İçin TIKLAYINIZ

 

 

 

 

Lütfen Paylaş
 

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.